Nieuws

De billijke vergoeding in het arbeidsrecht (vervolg)!

In aansluiting op mijn nieuwsbericht van 5 juli jl. over “De billijke vergoeding bij een vernietigbare opzegging ex artikel 7:681 BW” wil ik in dit bericht nader stilstaan bij de vraag wat het arrest van de Hoge Raad van 30 juni jl. betekent voor de arbeidsrechtelijke praktijk. In de WWZ is het begrip ‘billijke vergoeding’ in verschillende artikelen terug te vinden. –        Ontbinding arbeidsovereenkomst op verzoek van de werkgever (art. 7:671b lid 8 onder c en lid 9 onder b BW). –        Ontbinding arbeidsovereenkomst op verzoek van de werknemer (art. 7:671c lid 2 onder b en lid 3 onder b BW). –        Na beëindiging van de arbeidsovereenkomst van rechtswege (art....
Lees verder

Verjaringstermijn bij overtredingen met gevaarlijke stoffen

De Inspectie SZW kan als het aan minister Asscher ligt bedrijven gaan bestraffen die in het verleden de regels voor het werken met gevaarlijke stoffen hebben overtreden. Dit omdat gezondheidsklachten bij werknemers soms pas na tientallen jaren ontstaan. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid pleit er daarom voor om de nu geldende verjaringstermijn van 5 jaar te verlengen. Ook komt er als het aan de bewindsman ligt een gespecialiseerd team dat bij bedrijven gaat controleren of zij hun werknemers voldoende beschermen tegen schadelijke stoffen, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Bron: bericht SoZaWe 5 juli 2017 https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/07/05/asscher-verjaringstermijn-bij-overtredingen-met-gevaarlijke-stoffen-verlengen  

De billijke vergoeding bij een vernietigbare opzegging ex art. 7:681 BW!

De Hoge Raad heeft recent geoordeeld dat bij de begroting van de billijke vergoeding in het geval van een ontslag in strijd met de wettelijke voorschriften de gevolgen van het ontslag een rol mogen spelen. De situatie van het ontslag dient te worden vergeleken met de situatie waarin het dienstverband zou zijn voortgezet dan wel op rechtmatige wijze zou zijn beëindigd. De billijke vergoeding heeft volgens de Hoge Raad geen punitief karakter. Feiten De werkneemster werkte sinds december 1989 als kapster, gedurende 4,5 uur per week, steeds op maandagmiddag, tegen een salaris van € 224,51 per maand. In januari 2014 heeft de werkgever een vaststellingsovereenkomst voorgelegd met daarin een voorstel...
Lees verder

Uitkeringsbedragen en overzichtsmaatregelen SZW per 1 juli 2017

Per 1 juli 2017 worden de Participatiewet, IOAW en IOAZ, AOW, Anw, Wajong, WW, WIA, WAO, ZW en TW aangepast als gevolg van de stijging van het wettelijk minimumloon per 1 juli 2017. Dit komt doordat deze uitkeringen gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon. Het minimumloon stijgt van € 1.551,60 naar € 1.565,40 bruto per maand. Tevens wordt het minimumjeugdloon per 1 juli 2017 herzien. Vanaf deze datum geldt het algemene minimumloon vanaf 22 jaar, in plaats vanaf 23 jaar. Bron: nieuwsbericht SoZaWe 29 juni 2017. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/06/29/uitkeringsbedragen-en-overzicht-maatregelen-sociale-zaken-en-werkgelegenheid-per-1-juli-2017

Herplaatsingsverplichting binnen een concern: verschillende opvattingen!

Onlangs oordeelde de kantonrechter Roermond dat voor de uitleg van de herplaatsingsplicht van artikel 7:669 lid 1 BW in samenhang met de artikelen 1 onderdeel e en 9 lid 2 van de Ontslagregeling, aansluiting moet worden gezocht bij artikel 2:24b BW. Artikel 1 onderdeel e van de ontslagregeling bevat de volgende definitie van groep: “de groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek”. In artikel 9 lid 2 van de Ontslagregeling is bepaald dat als de onderneming deel uitmaakt van een groep, bij de beoordeling van de vraag of een passende functie beschikbaar is ook arbeidsplaatsen in andere tot deze groep behorende ondernemingen moet worden...
Lees verder

No Risk premie voor werknemer van 56 jaar of ouder

Werkgevers die mensen in dienst nemen die na 1 januari 2018 56 jaar of ouder zijn, worden gecompenseerd als deze werknemers uitvallen vanwege ziekte. Het gaat om mensen die meer dan een jaar werkloos zijn en een WW-uitkering hebben ontvangen. Dat staat in de verzamelwet waarmee de ministerraad heeft ingestemd op voorstel van minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Vijftigplussers melden zich niet vaker ziek dan jongere collega’s, maar als ze ziek zijn, zijn ze gemiddeld langer afwezig. Sommige werkgevers zijn bezorgd over extra kosten na het aannemen van werkloze vijftigplussers. De compensatieregeling neemt deze zorg weg omdat het UWV de doorbetaling van het loon van de zieke werknemer...
Lees verder